بهترین نژادهای مرغ تخم گذار

بهترین نژادهای مرغ تخم گذار

اگر به دنبال بهترین نژادهای مرغ تخم گذار هستید تا کار پرورش طیور خود را توسعه دهید، در جای درستی قرار دارید. ما در این مقاله، قصد داریم تمام نژادهایی که عملکرد فوق‌العاده‌ای در تخم‌گذاری دارند و پرورش آنها باعث افزایش سوددهی پرورش طیور می‌شود را معرفی کنیم.

درست مانند گربه‌ها، سگ‌ها و سایر حیوانات اهلی، مرغ‌ها نیز در نژادهای مختلفی موجود می‌باشند که در طول زمان با ویژگی‌ها مختلف برای اهداف خاصی توسعه‌یافته‌اند. نتیجه این است که برخی از نژادها نسبت به سایر نژادها برای اهداف خاصی مناسب‌تر هستند. اگر به‌عنوان یک پرورش‌دهنده می‌خواهید که بیشتر روی تولید تخم مرغ تمرکز کنید، بهترین ایده این است که نژادهای تخم‌گذاری که تخم‌های بیشتری تولید می‌کنند را انتخاب کنید. بهتر است بگوییم که تخم مرغ از همان ابتدا جزو مواد غذایی محبوب است و اگر بتوانید از بین بهترین نژادهای مرغ تخم گذار، نژاد مناسبی را انتخاب کنید، سودآوری بالایی از این کار خواهید داشت. پس فرصت را از دست ندهید و هر چه سریع با مطالعه ادامه مقاله، مسیر خود را پیدا کنید:

 

۱۵ مورد از بهترین نژادهای مرغ تخم گذار

شروع پرورش طیور با یکی از بهترین نژادهای مرغ تخم گذار باعث می‌شود که پیشرفت کاری طی زمان کوتاه‌تری انجام شود. مخصوصاً اگر بتوانید بعد از انتخاب نژاد مناسب، مراقبت‌های لازم برای حفظ سلامتی و رشد مناسب آن را فراهم کنید، سود حاصل از این کار چند برابر خواهد شد. در ادامه ۱۵ مورد از بهترین نژادهای تخم گذار را خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم:

  1. مرغ هیبریدی

نژادهای هیبریدی در انواع مختلفی موجود می‌باشند که رایج‌ترین آنها با اسم ستاره دنباله‌دار طلایی شناخته شده است. مرغ‌های هیبریدی در ازای مصرف غذای کم، تخم زیادی تولید می‌کنند و همین باعث شده است که در رتبه ۱ لیست بهترین نژادهای تخم گذار قرار بگیرد.

تعداد تخم مرغ تولیدی

یک مرغ هیبریدی معمولی سالانه ۲۸۰ تخم مرغ تولید می‌کند که این تخم‌ها اندازه متوسطی دارند و قهوه‌ای رنگ هستند.

ویژگی‌های جسمی

پرهای بدن مرغ هیبریدی به رنگ طلایی و قهوه‌ای است که با پرهای سفید در ناحیه دم ترکیب شده‌اند. وزن تقریبی مرغ هیبریدی ۲ کیلوگرم است.

ویژگی‌های رفتاری

این مرغ‌ها در حالت کلی بسیار با دوام و انعطاف‌پذیر هستند و به‌ندرت جوجه‌کشی طبیعی انجام می‌دهند. اگر به دنبال مرغ تخم‌گذاری هستید که در تمام طول سال تخم‌گذاری کند و مراقبت از آنها کار راحتی باشد، مطمئناً با انتخاب این نژاد مسیر روشن‌تری پیش رو خواهید داشت.

 

  1. ۲. مرغ استرالوپ

این نژاد مرغ سیاه که از استرالیا سرچشمه می‌گیرد در سال ۱۹۲۰ به وجود آمد و از گونه‌های نژاد اورپینگتون است. مرغ استرالوپ به‌عنوان یک متخصص تولید تخم شناخته می‌شود و یک قهرمان واقعی است. مرغ استرالوپ یک نژاد چندمنظوره است و علاوه بر تخم‌گذاری، به خاطر گوشت دهی بالا و ظاهر جذاب و متفاوت، کاربردهای دیگری نیز دارد.

تعداد تخم مرغ تولیدی

یک مرغ استرالوپ سالانه قادر به تولید ۲۵۰ تا ۳۶۴ تخم مرغ می‌باشد و دلیل اصلی این‌که در بالا به‌عنوان قهرمان واقعی خطاب شد، همین میزان تخم‌گذاری بالای آن است. یک مرغ استرالوپ رکورد بیشترین تعداد تخم تولیدی یعنی ۳۶۴ عدد تخم در ۳۶۵ روز را به خود اختصاص داده است.

ویژگی‌های جسمی

پرهای رایج‌ترین گونه این نژاد به رنگ سیاه است و رنگ‌های آبی و سفید آن نیز موجود می‌باشد. البته، رنگ‌های زرد، طلایی، قهوه‌ای و خالدار این نژاد نیز در انجمن طیور آفریقا به ثبت رسیده است. وزن تقریبی مرغ استرالوپ ۳ کیلوگرم می‌باشد.

ویژگی‌های رفتاری

مرغ استرالوپ بسیار فعال و مقاوم است و به خاطر سرعت رشد بالایی که دارند، از ماه پنجم شروع به تخم‌گذاری می‌کنند. مقاومت بدنی این نژاد به حدی بالا است که به‌راحتی از زمستان‌های سر عبور می‌کنند و این سردی تأثیری روی میزان تخم‌گذاری آنها نمی‌گذارد. مرغ‌های استرالوپ گاهی اوقات می‌توانند رفتار تهاجمی و سلطه طلبانه ای داشته باشد، به حدی که تخم‌های دیگر را بخورند.

 

  1. مرغ لوهمن

 

مرغ لوهمن یکی از محبوب‌ترین مرغ‌های بومی دنیا است که از کشور آلمان سرچشمه می‌گیرد. با این‌که میزان تخم‌گذاری بالای این مرغ باعث شده است که در لیست بهترین نژادهای مرغ تخم گذار قرار بگیرند ولی دلیل اصلی محبوبیت این نژاد، مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی بودن پرورش این مرغ می‌باشد.

تعداد تخم مرغ تولیدی

یک مرغ لوهمن معمولی سالانه ۲۴۰ تخم تولید می‌کند ولی اگر شرایط نگهداری از این نژاد کاملاً مناسب باشد، تعداد تخم‌گذاری می‌تواند ۳۲۰ نیز برسد. درشت بودن اندازه تخم‌مرغ‌های تولیدی نژاد لوهمن باعث افزایش محبوبیت آن می‌شود و در کل، تولید تخم‌های زیاد با اندازه درشت باعث شده است که استقبال بهتری از این نژاد صورت بگیرد.

ویژگی‌های جسمی

نژاد لوهمن قد کوتاهی دارد و وزن آن کمتر از ۲ کیلوگرم است. البته، نژاد لوهمن گونه‌های زیادی دارد و رایج‌ترین گونه‌ها به رنگ سفید و قهوه‌ای هستند.

ویژگی‌های رفتاری

مرغ لوهمن مقاومت بدنی بسیار بالایی دارد و تمایل آنها به سازگاری و مطیع بودن تحسین‌برانگیز است. همچنین طول عمر این نژاد بسیار طولانی است و حتی می‌توانند به مدت ۱۰ سال نیز زندگی کنند.

 

  1. مرغ رود آیلند قرمز

این نژاد از آمریکا سرچشمه می‌گیرد و به‌عنوان مرغ دومنظوره شناخته می‌شود. این به این معنی است که پرورش این نژاد هم برای تولید گوشت و هم برای تولید تخم مرغ ایده خوبی است. درواقع، مقاومت بدنی بالا و تولید تخم‌های زیاد از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این نژاد زیبا می‌باشد.

تعداد تخم مرغ تولیدی

یک مرغ رود آیلند بالغ و جوان سالانه ۲۵۰ تخم مرغ می‌گذارد که اندازه آنها متوسط است. تخم‌های این نژاد به رنگ قهوه‌ای روشن است. وزن تقریبی مرغ هیبریدی ۳ کیلوگرم است.

ویژگی‌های جسمی

شاید با شنیدن اسم آنها فکر کنید که پرهای بدن این پرنده به رنگ قرمز است ولی برخلاف اسم آنها، پرهای مرغ رود آیلند قرمز ترکیبی از رنگ‌های قهوه‌ای و سیاه است که ظاهری تیره به آنها می‌دهد.

ویژگی‌های رفتاری

این مرغ توانایی فوق‌العاده‌ای در مراقبت از خود دارد و به خاطر سرسختی و مقاومت خود مشهور هستند. مرغ رود آیلند رفتار بسیار دوستانه و صمیمی دارد و معمولاً مرغداران مبتدی این نژاد را برای شروع کار پرورش خود انتخاب می‌کنند.

 

  1. مرغ لگهورن

مرغ‌های لگهورن در دهه ۱۸۰۰ میلادی از ایتالیا وارد ایالات‌متحده شدند و از آن زمان تا الآن در دسته بهترین نژادهای مرغ تخم گذار قرار گرفته‌اند. این مرغ توانایی زیادی در تبدیل مؤثر غذا به تخم مرغ دارد و از محبوب‌ترین نژادهایی است که برای مصارف صنعتی پرورش می‌یابند.

تعداد تخم مرغ تولیدی

مرغ‌های لگهورن سالانه حدود ۲۵۰ تخم با رنگ سفید و اندازه متوسط تولید می‌کنند.

ویژگی‌های جسمی

زیبایی و ابهت این مرغ‌ها تقریباً برای هر شخص علاقه‌مند به پرندگان اثبات ‌شده است. مرغ‌های لگهورن نژادهای منحصربه‌فردی هستند که با بدن کاملاً سفید و زائده‌های گوشتی ضخیم و قرمز جلب‌توجه می‌کند.

ویژگی‌های رفتاری

نگهداری از این نژاد کار آسانی نیست به همین دلیل گزینه ایدآلی برای پرورش‌دهندگان مبتدی نیست. هر پرورش دهنده مبتدی که به دنبال اهلی کردن مرغ‌های پرورشی خود است نباید لگهورن را به‌عنوان نژاد پرورشی خود انتخاب کند چون خجالت و مقاومت زیاد آنها در برابر رام شدن کار را برای پرورش‌دهنده مبتدی کمی سخت می‌کند.

 

  1. مرغ ساسکس

مرغ ساسکس از نژادهای بریتانیایی است که به‌عنوان یکی از بهترین نژادهای چندمنظوره شناخته می‌شود. منظور از چندمنظوره بودن این است که این مرغ علاوه بر عملکرد عالی در تولید گوشت و تخم، از ظاهر زیبایی برخوردار است و همین باعث می‌شود که در دسته پرندگان نمایشی نیز قرار بگیرد.

تعداد تخم مرغ تولیدی

یک مرغ ساسکس می‌تواند سالانه ۲۵۰ تخم بگذارد. رنگ تخم مرغ ساسکس از قهوه‌ای تا سفید مایل به کرمی متفاوت است.

ویژگی‌های جسمی

نژاد ساسکس دارای ۸ گونه متنوعی است که رنگ هر کدام متفاوت است. رایج‌ترین گونه مرغ ساسکس دارای بدن سفید با گردن و دم سیاه است. مرغ ساسکس یکی از سنگین‌ترین تخم گذارها است، به این صورت که وزن تقریبی این مرغ ۳٫۵ کیلوگرم است.

ویژگی‌های رفتاری

از ویژگی‌های رفتاری برجسته این نژاد می‌توان به آرام و مطیع بودن و کنجکاوی نسبت به اطراف اشاره کرد. خوشحالی و آرامشی که این مرغ هنگام گشت زدن در فضای باغ دارند بسیار لذت‌بخش است. اگر به دنبال نژاد اهلی هستید که بدون هیچ ترسی حتی از دستان شما نیز غذا بخورد، نژاد ساسکس گزینه خوبی برای شماست.

 

  1. مرغ پلیموت راک

اگر به دنبال مرغی هستید که تقریباً هر دو روز یک بار تخم بگذارد، مرغ پلیموت راک یکی از بهترین نژادهای تخم گذار برای شماست. این پرنده محبوبیت زیادی در بین پرورش‌دهندگان مجرب دارد چون مراقبت از این مرغ دومنظوره کار بسیار راحتی است. نیاز به مراقبت کمتر و سازگاری زیاد باعث شده است که این نژاد گزینه خوبی برای پرورش‌دهندگان مبتدی باشد.

تعداد تخم مرغ تولیدی

یک مرغ پلیموت راک معمولی سالانه ۲۰۰ تخم می‌گذارد ولی در صورت مراقبت مناسب قادر به تولید ۲۸۰ تخم در سال نیز هستند. اندازه تخم مرغ پلیموت راک کوچک تا متوسط و رنگ آن نیز قهوه‌ای روشن است.

ویژگی‌های جسمی

پرهای بدن مرغ پلیموت راک معمولاً به رنگ خاکستری است که با نوارهای سفید جلوه زیباتر و جذاب‌تری پیدا کرده‌اند. وزن تقریبی این مرغ ۳ کیلوگرم است.

ویژگی‌های رفتاری

پلیموت راک ها پرندگان بزرگی هستند که برای پرورش در فضای آزاد مناسب‌تر هستند. این مرغ نیز همانند ساسکس، رفتار بسیار دوستانه و صمیمی دارد و به همین خاطر، اهلی کردن آنها کار بسیار راحتی است.

 

  1. مرغ بارنولدر

نژاد بارنولدر از تلاقی نژاد بومی هلندی و جنگلی آسیایی به وجود آمده است. این پرنده که برای اولین بار در هلند توسعه داده شد، به خاطر پرهای براقش معروف است.

تعداد تخم مرغ تولیدی

نژاد بارنولدر سالانه تقریباً ۲۰۰ تخم می‌گذارد. این تخم مرغ‌ها دارای رنگ قهوه‌ای روشن خالدار هستند و اندازه آنها کوچک تا متوسط است.

ویژگی‌های جسمی

پرهای بدن این مرغ به رنگ سیاه است که نوک پرهای کرمی جلوه زیباتری به این پرها داده‌اند. وزن این مرغ در بازه ۲٫۵ تا ۳ کیلوگرم قرار دارد.

ویژگی‌های رفتاری

این پرنده یکی از گزینه‌های عالی برای قدم زدن در باغ‌ها و از بین بردن آفات مزرعه‌ها است. مرغ بارنولدر عملکرد ضعیفی در پرواز دارد به همین خاطر نیازی نیست که پرورش‌دهنده به فکر ایجاد حصارهای بلند برای آنها باشد.

 

  1. مرغ اورپینگتون بوف

این مرغ دوست داشتنی، محبوب‌ترین گونه از نژاد مرغ اورپینگتون است و از انگلستان سرچشمه می‌گیرد. توانایی بالای این نژاد در سازگاری با اطراف باعث شده است که خیلی سریع اهلی شود و پرورش‌دهنده هیچ دغدغه‌ای در مورد تغذیه و رفتار این مرغ نداشته باشد. اگر به دنبال یک نژاد قابل‌اعتماد برای گله خود هستید، اورپینگتون بوف گزینه ایده­آلی برای شماست.

تعداد تخم مرغ تولیدی

نژاد اورپینگتون بوف سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ تخم می‌گذارد. البته، بیشتر مرغ‌های این نژاد سالانه ۱۸۰ تخم می‌گذارند و دلیل اصلی آن این است که این نژاد در فصل تابستان تمایل زیادی به جوجه‌کشی تخم‌های خود دارند.

ویژگی‌های جسمی

پرهای کرکی این نژاد زیبا به رنگ زرد طلایی است و جلوه با شکوه آنها باعث شده است که در دسته پرنده‌های نمایشی نیز قرار بگیرد. وزن مرغ اورپینگتون بوف در بازه ۲٫۵ تا ۳٫۵ کیلوگرم قرار دارد.

ویژگی‌های رفتاری

نژاد اورپینگتون بوف یکی از دوست داشتنی ترین نژادهای تخم گذار است که با رفتار ملایم و صمیمی خود یک حیوان خانگی عالی محسوب می‌شود. به یاد داشته باشید که این پرندگان به یک سرپناه مناسب نیاز دارند چون بافت پرهای آنها به‌گونه‌ای است که رطوبت را حفظ می‌کند. عدم توانایی آنها برای پرواز و وزن نسبتاً سنگین آنها باعث می‌شود که شکارچیان تمایل زیادی برای حمله کردن به آنها داشته باشند. همه این دلایل باعث می‌شود که این مرغ به یک سرپناه امن و محکم نیاز داشته باشد.

 

  1. مرغ مارانز

این نژاد بومی کشور فرانسه است و به‌عنوان مرغ دومنظوره شناخته می‌شود. اگر به دنبال نژادی هستید که مرغ‌های زیاد با رنگ منحصربه‌فرد تولید کند، مرغ مارانز گزینه ایده­آلی برای شماست. این نژاد همچنین به خاطر کیفیت غذایی خود نیز مشهور است.

تعداد تخم مرغ تولیدی

تولید سالانه مرغ مارانز ۱۵۰ تا ۲۰۰ تخم مرغ است و وزن یک تخم مرغ متوسط ۶۰ گرم است. رنگ تخم‌های این نژاد به رنگ قهوه‌ای شکلاتی است که در مقایسه با سایر تخم مرغ‌ها تیره‌تر است.

ویژگی‌های جسمی

ظاهر مرغ مارانز شبیه پلیموت راک است. به این صورت که ترکیب پرهای خاکستری با لبه‌های سفید جلوه متفاوتی به آن داده است. گونه‌های دیگر این نژاد در رنگ‌های سیاه، دم سیاه، فاخته، گندمی و سفید موجود می‌باشند. وزن مرغ مارانز در بازه ۲٫۵ تا ۳ کیلوگرم قرار دارد.

ویژگی‌های رفتاری

مرغ‌های مارانز سرعت رشد بالایی دارند و در برابر هر نوع آب و هوایی مقاوم هستند. این مرغ‌ها معمولاً رفتار مطیع و آرامی دارند و به خاطر فعالیت زیاد در علوفه خواری و از بین بردن آفات عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند. این نژاد در برابر بیماری نیز مقاوم است ولی به این نکته نیز توجه داشته باشید که قابلیت وزن گیری آنها بالا است، به همین خاطر نگهداری در فضای باز ایده بهتری برای پرورش این نژاد است.

 

  1. مرغ برسه

این نژاد بومی کشور فرانسه است و علاوه بر توانایی بالا در تولید تخم مرغ، لقب خوش‌طعم‌ترین و لذیذترین مرغ را نیز به خود اختصاص داده است. روش متابولیزه کردن غذا، یکی از ویژگی‌های خاصی که این مرغ را به یک پرنده منحصربه‌فرد تبدیل کرده است. طبق نتایج مطالعات، این روش تأثیر مثبتی روی شکل بدن و میزان تولیدات این مرغ دارد.

تعداد تخم مرغ تولیدی

مرغ برسه معمولاً تخم‌گذاری را یک ماه قبل‌تر از سایر مرغ‌های تخم گذار شروع می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته این نژاد این است که جوجه‌های برسه زودتر به بلوغ می‌رسند. اگر مرغ برسه سالم باشد و تغذیه مناسبی داشته باشد می‌تواند سالانه حدود ۲۵۰ تخم کرمی رنگ بگذارد.

ویژگی‌های جسمی

وزن تقریبی مرغ برسه ۲٫۷ کیلوگرم است. البته، گونه‌های دیگر این نژاد دارای وزن نسبتاً کمتری هستند. این مرغ به خاطر استخوان‌ها بسیار سبک و پوست نازک خود معروف است. مرغ برسه سفید محبوب‌ترین گونه این نژاد است و تا حدی زیادی موردتوجه قرار گرفته است.

ویژگی‌های رفتاری

نژاد برسه در محیط‌های بسته رفتار خوبی از خود نشان نمی‌دهد و یک شخصیت عصبی پیدا می‌کند. البته، محیط بسته باعث عصبانیت آنها می‌شود ولی در کل این پرندگان بسیار اجتماعی هستند و عاشق خوردن علف‌های محیط باز و آزاد هستند.

 

  1. مرغ نیوهمشایر

اگر به دنبال نژادی هستید که علاوه عملکرد عالی در تخم‌گذاری، گوشت دهی مناسبی نیز داشته باشد، نژاد نیوهمشایر نیز باید در لیست بهترین نژادهای مرغ تخم گذار شما قرار بگیرد. مرغ‌های نیوهمشایر در ۱۸ تا ۲۱ هفتگی شروع به تخم‌گذاری می‌کنند و در برخی مواقع می‌توانند بسیار تهاجمی و رقابت‌طلب باشند.

تعداد تخم مرغ تولیدی

مرغ نیوهمشایر سالانه ۲۰۰ تخم بزرگ قهوه‌ای رنگ تولید می‌کند. این مرغ‌ها علاوه بر اینکه قادر به تولید ۳ تخم مرغ در هفته هستند، انگیزه بالایی برای جوجه‌کشی طبیعی تخم‌ها دارند و همین آنها را به مادران ایده­آل تبدیل می‌کند.

ویژگی‌های جسمی

جثه مرغ نیوهمشایر تقریباً با مرغ رود آیلند یکسان است ولی شکل بدن این مرغ مثلثی‌تر است. جثه عریض این پرنده باعث می‌شود که بسیار بزرگ و گوشتی به نظر برسد. در کل، این مرغ علاوه بر تخم‌گذاری عالی در لیست مرغ‌های گوشتی نیز قرار دارد. رنگ بدن این نژاد شاه‌بلوطی با هایلایت های زرد است که سیاه بودن نوک پرهای گردن، جلوه متفاوت و زیبایی به آن داده است. وزن تقریبی مرغ نیوهمشایر ۳ کیلوگرم می‌باشد.

ویژگی‌های رفتاری

نیوهمشایر یک پرنده خانواده‌دوست است و همین ویژگی باعث شده است که یک حیوان خانگی محبوب باشد. در کل، رفتار این مرغ نیوهمشایر بر اساس شرایط زندگی تغییر می‌کند. اگر با کمبود غذا، شرایط آب و هوایی بد روبرو باشند می‌توانند پرخاشگر و قلدر باشند.

 

  1. مرغ آمراکانا

منشأ اصلی نژاد آمراکانا مربوط به آمریکای جنوبی است و با اسم آراکانا نیز شناخته می‌شود. این نژاد از تلاقی چند مرغ و پرنده وحشی توسعه یافته است و در کل، ویژگی‌هایی را از اجداد خود به ارث برده‌اند که باعث شده است سالم‌ترین تخم‌ها را بگذارند.

تعداد تخم مرغ تولیدی

مرغ آمراکانا سالانه ۱۷۰ تا ۱۸۰ تخم با وزن ۵۳ تا ۶۰ گرم تولید می‌کند. البته، شاید این تعداد در مقایسه با میزان تخم تولیدی نژادهای دیگر کم باشد ولی کلسترول پایین تخم‌های این مرغ باعث می‌شود که با قیمت بالاتری به فروش برسند. تخم مرغ آمراکانا اندازه متوسطی دارد و به رنگ آبی روشن است.

ویژگی‌های جسمی

نژاد آمراکانا دارای گونه‌های مختلفی می‌باشد که از ۸ رنگ شناخته شده برای آنها عبارت‌اند از: سیاه، آبی، قهوه‌ای، خاکستری، گندمی، بوف و سفید. آمراکانا با وزن تقریبی ۲٫۵ کیلوگرم به‌عنوان یک مرغ سبک‌وزن شناخته می‌شود. این مرغ هم در ناحیه ریش و هم در ناحیه ساق پا، مو و پر دارد.

ویژگی‌های رفتاری

مرغ آمراکانا علاقه زیادی به جوجه‌کشی تخم‌های نطفه‌دار ندارد. البته، گاهی اوقات با انجام این کار تخم‌گذاری خود را متوقف می‌کنند ولی در کل جوجه‌کشی طبیعی را به‌صورت منظم انجام نمی‌دهند. آمراکانا هیچ مشکل بهداشتی و سلامتی خاصی ندارد و تقریباً ۷ الی ۸ سال زندگی می‌کند. علاقه زیاد آنها به علوفه خواری و هوش بالای آنها از ویژگی‌های رفتاری این پرنده دوست داشتنی می‌باشد.

 

  1. مرغ هامبورگ

مرغ هامبورگ یکی از زیباترین مرغ‌های دنیا است و با قرار گرفتن در لیست بهترین نژادهای های مرغ تخم گذار ثابت کرد که هم به‌عنوان پرنده تخم گذار و هم به‌عنوان پرنده نمایشی کاربرد دارد. منشأ این پرنده جذاب نامشخص است ولی برخی از کارشناسان باور دارند که این نژاد بسیار قدیمی‌تر است و احتمالاً از ترکیه سرچشمه می‌گیرد.

تعداد تخم مرغ تولیدی

این نژاد سالانه به طور متوسط ۱۵۰ الی ۲۰۰ تخم مرغ با وزن ۵۰ تا ۵۵ گرم تولید می‌کند. البته، تعداد تخم زیاد تنها دلیل قرار گرفتن این نژاد در لیست بهترین نژادهای مرغ تخم گذار نیست، بلکه توانایی تخم‌گذاری آنها در طی چندین سال متوالی نیز یک امتیاز برتری برای این نژاد است. تخم مرغ هامبورگ کوچک تا متوسط است و پوسته آن به رنگ سفید براق است.

ویژگی‌های جسمی

مرغ‌های هامبورگ پرندگانی برازنده با بدنی دراز و زاویه‌دار هستند. سینه‌های گرد، دم بلند و بال‌های بزرگ آنها باعث ظاهر باابهت آنها می‌شود. این نژاد دارای بیش از ۱۰ گونه مختلف می‌باشد که هر کدام اندازه و رنگ‌های مختلفی دارند. همه گونه‌های این نژاد دارای لاله گوش سفید، زائده‌های گوشتی قرمز رنگ و اندازه متوسط هستند. گونه‌های این نژاد به رنگ سیاه، طلایی، خاکستری، نوک‌مدادی، نقره‌ای و سفید هستند.

ویژگی‌های رفتاری

مرغ‌های هامبورگ بسیار فعال و باهوش هستند و قدرت پرواز بالایی دارند. به خاطر علاقه زیادی که به علوفه خواری دارند باعث می‌شوند که هزینه‌های لازم برای تأمین تغذیه آنها کاهش پیدا کند. این نژاد در داخل قفس و فضای بسته نمی‌تواند عملکرد خوبی از خود نشان دهد.

 

  1. مرغ ویندوت

ویندوت یکی از زیباترین نژادهای پرندگان دنیا است و از تلاقی نژاد سیبرایت و کوشین به وجود آمده است. در کل، ویندوت به عنوان یک پرنده چندمنظوره شناخته می‌شود و علاوه بر زیبایی و گوشت دهی بالا در تخم‌گذاری نیز عملکرد خوبی دارند.

تعداد تخم مرغ تولیدی

این نژاد سالانه تقریباً ۲۰۰ تخم بزرگ با رنگ قهوه‌ای تولید می‌کند. تولید ۴ تخم مرغ در هفته برای یک پرنده نمایشی عملکرد بسیار خوبی است.

ویژگی‌های جسمی

مرغ‌های ویندوت پرندگانی با جثه متوسط و پاهای بلند هستند و پرهای کرکی بسیار زیبایی دارند. در کل، ۱۷ رنگ شناخته شده از این نژاد وجود دارد که رایج‌ترین آنها به رنگ‌های نقره‌ای، طلایی، بوف، سیاه، نوک‌مدادی و سفید هستند. وزن تقریبی مرغ ویندوت ۲٫۵ کیلوگرم است.

ویژگی‌های رفتاری

مرغ ویندوت پرنده‌ای بسیار آرام و مهربان است ولی تمایل زیاد آنها به تسلط بر سایر پرندگان و شخصیت قوی آنها باعث می‌شود که برخی مواقع از رفتار آرام خود فاصله بگیرند. آنها ترجیح می‌دهند که در محدوده آزاد زندگی کنند و از خوردن علوفه‌ها لذت ببرند. مرغ ویندوت علاقه زیادی به جوجه‌کشی طبیعی دارند و مادران خوب و پرانرژی برای جوجه‌های خود هستند.

 

 

نکات مهم برای افزایش تعداد تخم مرغ تولیدی

 

انتخاب یکی از بهترین نژادهای مرغ تخم گذار مهم است ولی تا زمانی که بتوانید شرایط لازم برای رشد مناسب آنها را فراهم کنید، به نتیجه دلخواهتان می­رسید. در ادامه چند مورد از بهترین نکات پرورشی برای تولید تخم مرغ زیاد را برای شما عزیزان قرار داده‌ایم:

  • مرغ‌های بزرگ‌تر از ۳ سال نسبت به مرغ‌های کوچک‌تر تخم‌گذاری کمتری دارند.
  • مرغ‌های برای تخم‌گذاری باید پروتئین کافی دریافت کنند. دوز معمول روزانه برای مرغ‌های تخم گذار ۲۰ گرم پروتئین است.
  • مرغ‌ها برای تخم‌گذاری بهتر به نور کافی نیاز دارند. ۱۴ ساعت نور برای مرغ‌ها باعث حفظ و یا شاید هم افزایش تعداد تخم‌گذاری آنها می‌شود.
  • اگر در فصل زمستان با استفاده از نور مصنوعی مرغ‌ها را مجبور به تخم‌گذاری کنید شاید عملکرد کلی مرغ‌ها دچار افت شود.
  • مرغ‌ها باید فضای کافی داشته باشند. مرغ‌هایی که بیشتر وقت خود را در فضای باز می‌گذرانند، معمولاً بیشترین میزان تخم‌گذاری را دارند و درعین‌حال، تخم‌مرغ‌های آنها از طعم بهتری نیز برخوردار هستند.

 

نتیجه‌گیری

آشنایی با بهترین نژادهای مرغ تخم گذار باعث می‌شود که پرورش‌دهنده در همان ابتدای مسیر، قدم‌های محکم‌تری بردارد. ما در این مقاله، ۱۵ مورد از بهترین نژادهای مرغ تخم گذار را معرفی کردیم که هر کدام ویژگی‌های مخصوص خود را دارند. امیدواریم که با مطالعه این مقاله در مورد انتخاب‌های خود مطمئن شوید و شروع قوی‌تری در مسیر کاری خود داشته باشید.

لطفا جهت برقراری ارتباط با کارشناسان مشاوره و فروش شرکت تخم نطفه دار با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید :

کارشناس اول : ۰۹۱۰۴۴۱۸۱۵۲(کلیک کنید)

کارشناس دوم : ۰۹۱۰۴۴۱۸۱۵۳(کلیک کنید)

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲۳ میانگین: ۳.۷]

دیدگاهتان را بنویسید